Desmit Komunikācijas zinātnes studentiem jaunais semestris ir sācies ar priecīgām ziņām par viņu paveikto vēl rudens semestra laikā. Izglītības un globālās attīstības organizācija IREX, kas finansē Baltijas Medijpratības programmas norisi Latvijas Universitātē, ir pasniegusi atzinības rakstus Komunikācijas zinātnes bakalaura un maģistra programmas studentiem par izcilu veikumu sabiedrības medijpratības sekmēšanā.

Studiju kurss “Žurnālistika dezinformācijas laikmetā”, kas ir viens no Baltijas Medijpratības programmas pasākumiem, paredz, ka studenti izstrādā medijpratībā izglītojošus materiālus vai vada nodarbības kā eksāmena darbu jeb paši kļūst par medijpratības vēstnešiem, tādējādi praktiski izmantojot kursā apgūtās zināšanas. Studentu darbi aptver dažādus formātus – plakātus, raidierakstu epizodes, galda spēles, informatīvus video, Instagram vizuāļus, animāciju un pat TikTok video. Sociālajos medijos šī studiju gada darbi atrodami ar tēmturi #MedijpratibasKurss2021.

Katru gadu studenti pārsteidz ar ko jaunu. Šogad ar īpašu radošumu izcēlās un IREX atzinības rakstu ieguva muzikāls projekts “Īsa pamācība medijpratībā”, kura autores ir Komunikācijas zinātnes pilna laika klātienes studentes Karlīna Knēziņa, Līva Staķava, Līva Daniela Borisova un Sindija Daniela Vizule.

Dziesmu noklausīties un video noskatīties var šeit: https://www.youtube.com/watch?v=7xi4lGfKWDQ

Studentes stāsta, ka divas no grupas biedrenēm jau pirms šī projekta komponēja mūziku - tā arī radās ideja, ka tieši dziesma varētu pievērst sociālo mediju lietotāju uzmanību medijpratības jautājumiem. “Tika apskatīti tādi dezinformācijas fenomeni kā Bārnuma efekts, pseidozinātne, boti, maldinoša statistika un stereotipi. Mēs gribam pievērst sabiedrības uzmanību draudiem, ar kuriem mēs varam saskarties ik dienu, un aicinām cilvēkus izglītot sevi medijpratības jomā,” uzsver atzinības rakstus ieguvušās 1. kursa studentes. Viņas atzīst, ka pašām ir gandarījums un prieks par paveikto un atzinīgajām atsauksmēm, lai gan uzdevums prasījis laiku un pacietību, sevišķi – video animācijas veidošana. Viņu kādreizējie skolotāji solījušies iekļaut videoklipu izglītojošajos materiālos saviem skolēniem. “Novērojām, ka ar humoru un radošu pieeju ir vieglāk uzrunāt sabiedrību. Uzskatām, ka jauniešiem piemīt svaigs skatījums, kuru veiksmīgi izmantojot, var uzrunāt gan citus jauniešus, gan vecāka gadu gājuma cilvēkus,” stāsta studentes.

No Komunikācijas zinātnes nepilna laika neklātienes studiju programmas IREX atzinības rakstu saņēma izglītojošā video “Piecu punktu metode” autori – 1. kursa studenti Ansis Klintsons, Nauris Kazaks, Sandris Austris Kozlovskis, Sintija Pīterniece un Laura Pinkule. Viņu izveidotais video skatāms šeit: https://www.facebook.com/klintsons/videos/1087546125336938

 “Mērķis bija radīt kaut ko jēgpilnu, instrumentu, kas darbotos un būtu maksimāli neitrāls. Gribējām, lai mūsu šī darba laiks nebūtu tikai ķeksītim vai atzīmei. Ja mums bija iespēja būt inovatīviem, to arī darījām,” stāsta Ansis Klintsons. Viņu papildina grupas biedrs Nauris Kazaks: “Galvenā doma bija likt cilvēkam domāt, pirms spiežam "like" vai "share" pogu. No mūsu ieteiktajiem gribētu īpaši izcelt punktu “Kam tas ir izdevīgi?” Vienmēr būtu jāsaprot, kāpēc saturs ir veidots, kādam mērķim.”

Studenti saka, ka visi kopā darbojās kā producentu apvienība - sākot ar koncepcijas radīšanu, administrēšanu, pašorganizēšanos, darbu sadali, audio un video producēšanu, pēcapstrādi un korekcijām procesa laikā, to visu paveicot attālinātā formātā. Svarīgi bija arī atšķirties no citiem, nekopēt citu darbus. “Aizraujoši bija nemitīgais korekciju daudzums, vienam otru koriģējot un nonākot pašiem pie aizvien dziļākas pašu radītās metode izpratnes,” stāsta A. Klintsons. Tieši viņa “Facebook” profilā bija publicēts video, lai ar to iepazīstinātu plašāku auditoriju – saņemtas patīkamas atsauksmes, ka izstrādātais instruments ir neitrāls, nav tendenciozs, un cilvēki rakstījuši, ka ieguvuši dziļāku izpratni par ikdienas informācijas plūsmu.

IREX atzinības rakstu saņēma arī Komunikācijas zinātnes maģistrantūras 2. kursa students Svjatoslavs Kotovs, kurš vadīja medijpratībā izglītojošas mācību stundas J.G.Herdera Rīgas Grīziņkalna vidusskolā par digitālā satura veidotāju ierakstu kritisku izvērtēšanu, dezinformācijas atpazīšanu un faktu pārbaudes nepieciešamību. Diskusijas ar skolēniem izvērtušās plašas un interesantas – gan par dezinformācijas veidiem, gan par to, kā kādi vēstījumi mēģina mūs pārliecināt un ietekmēt. S. Kotovs novērojis, ka skolēni ir pietiekami izglītoti šajos jautājumos, taču viņam bija ļoti svarīgi aicināt skolēnus aizdomāties it kā par pašsaprotamām lietām un palīdzēt saskatīt riskus, lai tos var kompetenti pārvarēt.

Studenti pateicas gan IREX organizācijai par novērtējumu un atbalstu medijpratības programmai Latvijas Universitātē, gan pasniedzējai K. Ločmelei par sadarbību un mūsdienīgajām un aktuālajām medijpratības lekcijām.  “Pārsteigums par lielisko atzīmi un negaidītā  IREX pateicība ir mūsu pirmais ļoti patīkams sasniegums, studējot Latvijas Universitātē,” rezumē A. Klintsons.

Kopumā 2021. gada rudens semestrī kursā “Žurnālistika dezinformācijas laikmetā” Komunikācijas zinātnes studenti grupās un individuāli izstrādāja 24 medijpratībā izglītojošus projektus un novadīja deviņas medijpratības nodarbības kopskaitā 110 dalībniekiem, no kurām sešas notika skolās dažādās Latvijas pilsētās.

2020. gada rudens semestrī no studentu veidotajiem medijpratībā izglītojošiem darbiem visplašāk izskanēja raidieraksts “Info-Dēmija”, kas klausāms arī “Spotify”. Latvijas Universitātes medijpratības programmas un studiju kursa vadītāja ir Dr.sc.comm. Klinta Ločmele.

Dalīties